Fail yang dikongsi berkaitan penilaian PPPM terhadap pelajar oleh guru-guru SMK Permai Indah.
Penggunaan senarai penilaian PPPM ini membantu guru untuk tentukan band pelajar bukan setakat penilaian PBS melalui pengajaran dan pembelajaran di kelas, tetapi penilaian ini lebih luas dan boleh dimasukkan unsur-unsur KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi).
Perkongsian bahan ini sebenarnya sesuai dan amat membantu guru-guru:
a. menyiapkan soalan peperiksaan Penilaian 1, Peperiksaan Pertengahan Tahun, dan Peperiksaan Akhir Tahun.
b. memudahkan serta memberi garis panduan untuk menghasilkan soalan peperiksaan
c. memudahkan penilaian keseluruhan pelajar.
Berikut adalah contoh penilaian PPPM yang telah dijalankan di SMK Permai Indah
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN PERMAI INDAH
KRITERIA PENCAPAIAN BAND 1 HINGGA BAND 6
(BUKTI DI LAMPIRKAN)
GEOGRAFI TINGKATAN 2
KEMAHIRAN
GEOGRAFI
BAND
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
1
|
1.
Menanda latitud dan longitud
2.
Menyenaraikan jenis skala
|
Soalan
berstruktur
|
2
|
1.
Menyatakan nilai pada bearing
2.
Mengukur jarak dengan menggunakan alatan yang sesuai
3.
Melukis simbol peta yang tepat
|
Soalan
Berstruktur
|
3
|
1.
Menentukan kedudukan berdasarkan latitud dan longitud
2.
Mengira waktu tempatan
3.
Mengukur bearing sudutan
4.
Mengukur jarak menggunakan skala
5.
Melukis graf yang betul (kertas graf)
|
Soalan
berstruktur
|
4
|
1.
Mentafsir peta bergambar
2.
Mentafsir bahan grafik
|
Tafsiran
peta
Tafsiran
bahan grafik
|
5
|
Rujuk kerja
kursus bagi band 5 petempatan dan perkembangannya
|
Kerja kursus
|
6
|
Rujuk kerja
kursus bagi band 5 petempatan dan perkembangannya
|
Kerja kursus
|
DINAMIK
PENDUDUK
BAND
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
1
|
1. Menyesuaikan maklumat
dengan jenis taburan penduduk
|
Soalan
berstruktur
|
2
|
1. Melukis peta i-think @
peta minda faktor-faktor yang mempengaruhi
a. Taburan penduduk
b. Perubahan penduduk
c. Migrasi penduduk
|
Peta i-think
Peta minda
|
3
|
1.
Menyenaraikan 5 ciri penduduk berlebihan
2.
Menyenaraikan 5 ciri kurang penduduk
3.
Menyenaraikan ciri penduduk optimum
|
Peta minda
|
4
|
1. Menjelaskan dengan
berpandukan gambar kesan perubahan penduduk tehadap penerokaan sumber
|
Gambar
sebelum dan selepas - Bercerita
|
5
|
Rujuk kerja
kursus bagi band 5 petempatan dan perkembangannya
|
Kerja kursus
|
6
|
Rujuk kerja
kursus bagi band 5 petempatan dan perkembangannya
@
mencadangkan bagaimana untuk menambah penduduk di kawasan Bukit Minyak
|
Kerja kursus
|
PETEMPATAN
DAN PERKEMBANGANNYA
BAND
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
1
|
1.
Menanda pada peta dunia petempatan awal
2.
Menanda pada peta Malaysia petempatan awal di Malaysia
|
Peta dunia
Peta
Malaysia
|
2
|
1.
Menyenaraikan sebab mengapa kawasan tersebut dijadikan kawasan
petempatan awal
2.
Melukis dan menamakan pola petempatan
|
Peta minda
Kertas
lukisan
|
3
|
1.
Menyenaraikan fungsi petempatan Bandar
2.
Menyenaraikan fungsi petempatan luar Bandar
|
Peta minda
|
4
|
Rujuk kerja
kursus bagi band 5 petempatan dan perkembangannya
-
Menjelaskan kesan pembandaran di kawasan kajian
|
Kerja kursus
|
5
|
Rujuk kerja
kursus bagi band 5 petempatan dan perkembangannya
-
Mengkaji tempat asal/negeri kelahiran penduduk kawasan Bukit Minyak
-
Mengkaji kesan pertambahan penduduk di kawasan Bukit Minyak
|
Kerja kursus
|
6
|
Rujuk kerja
kursus bagi band 5 petempatan dan perkembangannya
-
Mencadangkan penambahbaikan infrastruktur di kawasan Bukit Minyak
@
-
Menyediakan model pembangunan kawasan Bandar, @ luar Bandar @ lestari
@ kawasan pilihan pelajar merujuk kepada pola petempatan
|
Kerja kursus
@
Model
|
PENGANGKUTAN
DAN PERHUBUNGAN
BAND
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
1
|
1.
Senaraikan cara pengangkutan awal di Malaysia
2.
Senaraikan cara perhubungan awal di Malaysia
|
Soalan
berstruktur
|
2
|
1.
Menanda pada peta perkembangan pengangkutan di Malaysia
2.
Menanda pada peta kawasan satelit bumi di Malaysia
3.
Menceritakan / huraikan keperluan pengangkutan utama di Malaysia
|
Peta
|
3
|
1.
Melukis sebuah peta minda faktor perkembangan system pengangkutan
2.
Melukis sebuah peta minda faktor perkembangan system perhubungan
|
Peta minda
|
4
|
Rujuk kerja
kursus
-
Mendapatkan dan mempersembahkan data kadar penggunaan kenderaan di
Bukit Minyak yang menyebabkan pencemaran udara
|
Kerja kursus
2
|
5
|
Rujuk kerja
kursus
-
Menyenaraikan kesan negatif akibat penggunaan kenderaan di Bukit
Minyak
-
Menghuraikan kepentingan jaringan pengangkutan di Bukit Minyak
|
Kerja kursus
2
|
6
|
Rujuk kerja
kursus
-
Mencadangkan system pengangkutan yang boleh menyelesaikan masalah
pencemaran udara.
@
-
Menyediakan model pengangkutan lestari
|
Kerja kursus
2
@
Model
|
No comments:
Post a Comment